«

»

Feedback

För några dagar sedan fick jag en idé och tänkte lufta den i form av en snabb pitch med några personer. Jag tänkte att jag väljer någon som jobbar med konsultyrket på självutnämnd hög nivå så får vi se om det blir några nya och kloka tanker och kanske lite input. Det är trots allt detta som Ernst & Young och Cap Gemini och de andra stora pysslar med på daglig basis. Jag var rätt exalterad över denna nytänkande produkt. Det var inte ett förbokat konsultmöte där tanken skulle manglas som är brukligt i Shark Tank och Dragons Den och alla andra varianter som finns idag. Tror det var en Torsdag och uret var efter middag. Forum för samtalet var inte något uppstyrt kontor utan en plattform för enklare interaktion.

Jag skrev ett par rader och skickade en Pdf med en skissad modell och fick tillbaka ett kortfattat svar ”Din svenska bör förbättras. Inte bra. Ogillar dåligt språkbruk. Sänker dig. Inte professionellt”. Jag funderade ett tar och kliade mig i huvdet. Tänkte direkt på Lundell när han skrev ”Mej och Dej” istället för ”Mig och Dig” i debutromanen Jack. Det gick ju bra för honom. Nu var det kanske inte mina litterära och ekvilibristiska kunskaper som skulle sättas på prov utan det var en hisspitch där det förhoppningsvis skulle bli Bu eller Bä och några snabba tankar tillbaka. Måhända var denna form av återkoppling för svår och istället attackeras ett par stavfel. Nu är jag ibland som en teflonpanna och denna typ av återkoppling fastnar sällan.

Feedback måste vara relevant för tid, rum och plats för att det överhuvudtaget ska göra någon skillnad. Dock hade jag förväntat mig något i stil med ”Nämen vad roligt att du har en idé du vill jag ska titta på. Det känns spännande och jag tackar för förtroendet”. Det kunde kanske vara en inledning på ett hyggligt samtal. Om det är någonting som man inte gillar eller som kanske bör göras om så kommer det i andra eller tredje led. Att en konsult inte får lära sig denna grundläggande metod kans jag tycka är förbluffande. Formen av attacksvar leder till:

1 Förmodligen delar jag inte med mig av några andra tanker eller idéer. Samtalet dör.

2. Jag tror att svaret direkt leder till att man hyser agg mot personen eller företaget som denna individ representerar. Denna åsikt delar man med sig till andra vare sig man gör det medvetet eller undermedvetet. Ungefär som när du går på en restaurang där du får rutten service.

3. Sen tänker jag lite på personen som gav feedback. Måste vara jobbigt att gå omkring och till synes vända iggelkotteskinnet utåt.

Nu är feedback en hel vetenskap och kanske borde konsulter och många därtill öva en smula på det.

Sen kunde jag naturligtvis ha brusat upp och sagt något i stil med. Jasså du anmärker på mina små stavefel. Jag har minsann publicerat bok och skrivit krönikor och barnhistorier. Förutom det livnärde jag utomlands på författandet samt kan alla svåra ord i högskoleprovet och fick högsta betyg i språk. Men det hade naturligtvis inte lett någonstans utan hade bara lämnat unken doft från min sida. Oavsett blir jag förbluffad över den okunskap som uppvisades i konsten att lämna förbättringsförslag. För egen del tänker jag ofta på min dyklärare Axel Steubl som var fantastisk inom gebiten att säga saker så att förbättring kom naturligt.

”Hey buddy. Today you had bloody brilliant eye for details under water and you saw every single seacreature. I am very proud of you. Then you I am amazed over your communication under the surface, I felt as if you had the best of understanding when it comes to signlanguage in the deep blue. Next time just remember to breath a bit calmer, you will simply live longer by doing that. By the way now we rinse off these BCDs and BBQ those snappers we caugh”. Och tänka sig. Nästa gång andades jag bättre.