«

»

Idéförsäljning 2019

Tillsammans med Idéprenörerna sålde vi in idéer till företag för några år sedan. Det har legat lite i träda och under åren har jag och idékumpanerna måhända blivit lite luttrade när vi märkt att så få organisationer och företag och institutioner tvärt säger Nej när det handlar om att köpa idéer från externa krafter. Vi pratar om tvärvetenskap och att generera idéer från många olika håll och att diversifierade förhållningssätt är framtiden. Trots detta verkar så många vara rädda att ge externa krafter en chans.

Under åren har kommentarer varit i stil med: ”Vi har all kunskap vi behöver inom ramen för vår organisation” ”Vad skulle ni kunna hjälpa oss med – ni är ju i en helt annan bransch” ”Tja du vi jobbar ju med barnperspektiv i detta projekt och förstår inte varför ni föreslår att vi ska fråga barnen vad de vill och önskar” ”Nja det här med externa idéer det låter så där allmän flummigt – vi är ju trots allt ett seriöst bolag” ”Ehhh…nja vi jobbar liksom inte så utan tycker själv är bästa dräng” ”Men om ni ger oss idéer då kan ni inte förvänta er att vi ger er idéer. Det blir ju typ en idéstöld och idéstölder det ska man inte pyssla med”.

För lägen sedan kom jag underfund med att jag och min gode idékumpan är rätt bra att skapa förutsättning för andra och att generera konkreta och handfasta idéer och tankar. Direkta förslag som kan testas i verksamheten och genererar annorlunda intäktsströmmar och marknadskanaler.

Tur att man inte låter sig nedslås av folk som inte tror på det hela. Nu har 2019 och årets idéförsäljning redan påbörjats. Den 1 januari skickar vi ut 15 brev till 15 högsta höns inom en rad olika företagsområden. Så får vi se om de har vaknat på rätt sida och är nyfiken att prova på externa idéer.