«

»

Linkedin ROI

Tim Ferriss och Bodil Jönsson har lärt mig mycket. Eller åtminstone försökt lära mig en del. Sen är frågan hur mycket man har snappat upp. Framförallt det här med tidsaspekten och resultat av insatser. Tim pratar lite om ”Efterblivna Belöningar” och 2 minuters regeln och att skala bort nästan allting. Bodil pratar mycket om tid och gav det lysande exempelet att det är bättre att jobba 5 minuter från jobbet tjäna hälften så mycket än att pendla 3 timmar enkel väg. Hon får förklara sig lite närmare i ”Tio Tankar om Tid”. Ferris klassiker ”4-timmars arbetsvecka” är min husbibel. Jag har så där med ena ögat försök ägna mig åt Linkedin. De tjatar om att man ska uppgradera hit och uppgradera dit och man ska berätta hur duktig man är. Verkar som om alla har gjort allting. Så är verkligen inte fallet och jag har en bra eller tragisk historia om personer som anser sig vara professionalla – men det tar vi en annan gång.

Om jag går in och snokar lite på folk och företags sidor på Linkedin brukar jag skriva ett par rader efter andra snokningen och det kan vara ”Nämen Hej Joakim Tofsvipa. Vi känner inte varandra men Tack så mycket för att du rekommenderade artikeln att läsa” ”Godafton Elin Von Max Kompott. Kul att se att du vann tävlingen XYZ. Härligt när hårt arbete ger reslutat”. Tyvärr leder dock inte detta till någon respons eller vidare konversation. Sällan i alla fall. Nu senast har jag lagt ut en liten text och det är 1285 personer som har tittat på den senaste 18 timmarna. Det har resluterat i 10 stycken tummar upp och två kommentarer; ”Tufft” och ”Stort Grattis” Båda dem blev jag naturligvis glad av men ROI på Linkedin är alltför såligt. 0.0077 % när det gäller tummar upp och 0.0015 % när det gäller kommentarer. Det kanske säger en del av det samhälle vi lever i. Jag tror i alla fall det. Snabba Cash coh Tummar upp. I bästa fall.